نقد وصف و جایگاه زیبایی شناختی آن در شعر خاقانی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
وصف، تصویر، خیال، احساس و عاطفه برخی از عناصر بنیادین و سازندة شعر هستند. گرچه شعر حاصل سوز و عطش درونی است و بیان آن جز با کاربرد زبان مجازی و خیالانگیز میسر نیست ولی تصاویر شعری نیز در واقع حاصل تأثیر و کارکرد خیال در بستر زبان هستند که موجب گستردگی، تنوع و پویایی شعر میشود. شاعر به دلیل شدت و رقت عاطفه و احساس خویش، چه بسا که برای شکلگیری کامل تصویری در ذهن مخاطب، به شیئ یا پدیدهای از منظرهای مختلف مینگرد و تصاویر را به صورت پیاپی میآورد و توصیفات متنوعی از آن به دست میدهد. این مقاله به بررسی توصیفات شعر خاقانی پرداخته و مواد و عناصر سازندة تصاویر در آن، مخاطبشناسی خاقانی در توصیفات، انسجام و تضاد بین تصاویر در محور عمودی و هماهنگی با محتوای شعر، پشتوانة فرهنگی آنها، تازگی و نوآوری توصیفات و.... مورد بررسی قرار گرفته است. وجود نوآوریهای فراوان در ارائة تصاویر و کشف ارتباطهای تازه بین پدیدهها و اشیا، همچنین استفاده از دانشهای مختلف در توصیفات علاوه بر دقت نظر و طبع خلاق سراینده، نشان از مهارت و نگرش خاص وی به جهان هستی و اجزای طبیعت دارد.
منابع مشابه
وصف و جایگاه آن در شعر بهار
وصف در آثار ادبی اهمیّت ویژهای دارد چرا که یکی از ملاکها و معیارهای اصلی پذیرش یا عدم پذیرش یک شعر است و هنری بودن یک شعر را میتواند رقم بزند. ملک الشعرای بهار، یکی از شاعران سنّتگرای معاصر است که در اشعار خود هم به قدما نظر داشته و هم نگاه معاصر خود را نیز به پدیدههای اطراف خود حفظ کرده است. در این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای به بررسی و تحلیل جایگاه توصیف ...
متن کاملجایگاه ابژه زیبایی شناختی در شعر از دیدگاه میکل دوفرن
شعر در فرهنگ های مختلف ویژگی های خاص خود را دارد و با رویکردهای گوناگونی به آن نگاه شده است. در مقالۀ حاضر با رویکرد پدیدارشناختی به شعر نگریسته ایم و از دیدگاه یکی از پدیدارشناسان فرانسوی، میکل دوفرن، شعر را مورد بررسی قرار داده و به تقابل این دیدگاه با دیدگاه ساخت گرایان اشاره کرده ایم. دوفرن متأثر از هوسرل و با استفاده از دو اصطلاح «نوئما» و «نوئسیس» نشان می دهد که رویکرد پدیدارشناسی به شعر ...
متن کاملنگاهی به ردیف و کارکردهای آن در شعر خاقانی
به گفتهی محققان، ردیف را میتوان یکی از اجزای اصلی شعر کهن فارسی دانست که ساخته و پرداختهی ذوق و قریحهی ایرانی است. ردیف به عنوان یکی از ارکان موسیقی کناری، نقش عمدهای در شعر کلاسیک فارسی ایفا نموده است و پارسیسرایان از دیرباز به سرودن اشعار مردّف توجه نشان دادهاند. در اشعار ابتدایی فارسی، کمتر از ردیف استفاده شده است اما هرچه شعر فارسی به سوی تکامل روی نهاده، کاربرد ردیف نیز بیشتر نمود پی...
متن کاملنقد و بررسی عینیت زیبایی شناختی از منظر فرانک سیبلی
عینیت یا ذهنیت کیفیات زیباشناختی از دیرباز مورد توجه و پرسش فیلسوفانی بوده که در حوزه زیباییشناسی اندیشیدهاند. پیشینه چنین بحثی را میتوان از رسالههای افلاطون با تفکر عینیتگرایی زیباشناختی دنبال نمود و تا نقد سوم کانت به اوج قلّه ذهینتگرایی کیفیات زیباشناختی رسید. در واقع پرسش در باب عینیت یا ذهنیت مسائل زیباییشناسی چنین خواهد بود: آیا کیفیات و ویژگیهای زیباشناختی دارای حقیقت عینی و خ...
متن کاملوصف خجند و خجندیان در شعر فارسی
خجند از مراکز مهم ادبی و فرهنگی فارسیزبانان آسیای مرکزی، یعنی تاجیکستان محسوب میشود و بسیاری از شعرای بزرگ ادبیات فارسی مثل سعدی، حافظ، ظهیر فاریابی و... با این شهر و اهالی آن ارتباط قوی داشتند. در دورۀ سلجوقیان، رهبری علمی و مذهبی اصفهان در اختیار آل خجند گذاشته شد و این موضوع سبب نفوذ و اعتبار فضلای خجند در شهرهایی مثل اصفهان، ری، نیشابور و... گردید. ازهمینرو، بسیاری از سخنسرایان نامور اد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 8
صفحات 59- 82
تاریخ انتشار 2011-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023